Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergeven resultaten 101 tot 150 van 191

Onderwerp: Leven met een narcist..

Standaard Re: Leven met een narcist..

Kan zijn dat mijn woorden een harde klank geven, maar hoet hard ze ook klinken het is de bittere waarheid en die mag gezegd worden.

Doe ik ook ik ook bij mn zoon. Zachte aanpak, (welke in bij mn man deed) helpt totaal niets. Het wordt zelfs erger bij deze mensen.

Beste allemaal,

Ik heb het idee dat mijn (ex)partner een narcist is... Maar zeker weet ik het niet. In eerste instantie dacht ik dat hij perfect was: knap, zaten op 1 lijn, eerlijk, goedlopend bedrijf, geweldige sex en ontzettend veel lol.
    Als snel bleken er steeds kleine dingetjes niet te kloppen.. en er waren problemen... problemen en nog eens problemen.. Ik ging er helemaal in mee, want ging op zijn verhalen af en niets lag aan hem natuurlijk. Gaandeweg kwam ik achter hele grote leugens.. Hij had gelogen over een ernstige ziekte die hij gehad zou hebben, bedrijf bleek toch niet zo succesvol, hij had gokproblemen, contacten met andere meisjes etc etc.. tegelijkertijd overkwam hem ook iets wat wel echt heel erg tragisch was (wat ik hier niet wil neerzetten ivm herkenning) waardoor ik zo met hem te doen had dat ik de rest accepteerde en zijn excuus dat al zijn gedrag kwam doordat hij het zo moeilijk had ook pikte. Ik herken heel veel dingen in wat jullie schrijven.. Ik ben een zorgzaam en lief persoon maar ook intelligent en sterk. Ik heb steeds gevoeld dat er dingen niet goed zaten, maar hij kan zo overtuigen en liegen alsof het gedrukt staat dat je steeds aan je jezelf twijfelt.. als hij iets fout doet (idd vreemdgaan bv) dan wordt ik bij beschuldigingen dagenlang genegeerd, want hij kan niet dealen met kritiek, verwijten.. En zelfs al liggen er 100 bewijzen voor hem dan nog blijft hij weken ontkennen en liegen. Tot hij doorheeft dat hij me kwijt raakt door het liegen, dan komt de zielige kant weer naar boven omdat hij weet dat ie me dan weer heeft. Enige verschil is, ik heb mn ex nog nooit woedend meegemaakt.. Hij drijft mij af en toe tot een machteloze woedeuitbarsting, waardoor hij weer iets heeft om mij de schuld te geven. Hij heeft zn (zo zegt hij zelf!!!) woede onder controle.. vroeger was dat niet zo, zegt hij.. hij is enorm slim ook.. Probleem is dus ook, dat ik bv nu weer de relatie heb beeindigd, hij wordt niet boos, gaat me niet stalken.. nee... hij laat me eerst even omdat hij weet dat ik hem ook ga missen.. als hij dan merkt dat ik toch niet weer ga vragen hem terug te komen begint hij weer op mijn gevoel in te spelen.. En vind ik het zo moeilijk hem niet weer te willen 'helpen'..... iets wat ook opvalt is dat de sex echt verslavend is met hem, anders dan in andere relaties.. ben benieuwd of iemand dat herkent. Hij is een egoist, manipuleert.. zelfs zn ouders.. Ik geloof wel dat hij echt om hun geeft, en misschien zelfs wel om mij, maar als t hem zo uitkomt of hij heeft iets nodig (geld bv) dan gebruikt hij mensen, wie dan ook. Doordat ik echter niet geterrorisseerd wordt qua verbaal of fysiek geweld, vind ik het moeilijk me los te maken. geestelijk martelt hij wel, want ik wordt gek van mezelf, ik twijfel aan hem, aan mezelf, aan alles.. ben een wantrouwend, onzeker en achterdochtig persoontje geworden.. Terwijl ik vroeger altijd vrolijk en positief was! Misschien heb ik die woede ook niet gezien omdat we pas 1,5 jaar samen zijn en ik nooit langer dan een paar weken bij hem weg ben geweest en dan toch weer terugga.. Mensen help! Is dit een narcist en wat moet ik doen!?

Liefs, Anne

heel kort ja dit is een rasnarcist.

Wat je moet doen vraag je Je van hem los maken voor je eigen bestwil. En losmaken van een narcist kan alleen als je werkelijk alle contact met hem verbreekt. En met geen contact bedoel ik ook werkelijk alles geen telefonisch geen mailcontact geen fysiek contact.

Je krijgt t een tijd heel moeilijkkan ik j voorspellen. Maar ga je terug of neem je weer contact dan ga je naar de hel. Je bent pas 1,5 jaarmet hem maar blijf je met hem in contact of bij hem dan krijg je levenslang kan ik je voorspellen.

Je zegt hij houd van zn ouders en misschien ook van jou. Nee hij houdt niet van zn ouders en ook niet van jou. Hij gebruikt iedereeen zoals het hem uitkomt. Het lijjkt misschien omdat ie soms zo vreselijk aardig kan zijn, maar is omdat ie iets moet van je. En dat kan van alles zijn. Emotioneel datie wat van je moet of sommige narcisten hebben financieel iets nodig van je en ga zo maar door.

Ik zou dit als ik jou was heel erg serieuz nemen.

sterkte

Zo staan de zaken en je veranderd hem niet wat je ook doet.

Premium ++ Account

heb 4 maanden(gelukkig heel kort)een relatie gehad met een heel dominant iemand,
    hij maakte mij erg afhankelijk en had de meest wisselende stemmingen en als ie weer lief was dacht ik dus dat ik de boosdoener was...werd vreselijk onzeker, constant bang om ""fouten"" te maken en hij ging voor mij invullen hoe ik moest leven....
    hij was ook nog politieagent waardoor hij veel machtsgevoel uitoefende...en ik maar denken dat ik nog zoveel moest leren....
    het ging zelfs zover dat ik voor het onbijt niet van hem mocht roken....en als ik mocht roken, moest ik een dienblad op schoot nemen omdat ik anders miss. wel zou knoeien met shag.
    ook mocht ik de aardappels niet meer gewoon schillen, moest een dunschiller kopen enz enz en hij vond zichzelf fantastisch.
    ik durfde de relatie niet te stoppen uit angst en doordat ik dacht dat ik het probleem was, ik was niet volwassen genoeg.....
    gelukkig had ik veel vrienden die dus zagen hoe ik veranderde door hem,
    heb heel veel waarschuwingen gekregen dat het een narcist was....moeilijk te geloven voor mij...want ik was toch dom?
    uiteindelijk na een vreselijke ruzie(tuurlijk ook weer door mij) heb ik midden in de nacht mn spullen gepakt en weggegaan, hij woonde gelukkig heel ver bij mij vandaan,heb hem daarna nog 1x tel. gesproken..
    het heeft maanden geduurd voor ik mezelf weer was en vertrouwen in mezelf had,
    wat ben ik blij dat het maar even was...
    moet je nagaan wat zulke mensen in langdurige relaties kapotmaken aan je eigen persoonlijkheid...
    een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

de humor ligt gewoon op straat, je moet het alleen wel even oppakken!

Inderdaad, een MPN maakt héél wat kapot in zijn slachtoffer!!! Sommigen gaan er gewoon onderdoor en plegen zelfmoord!
    Ik heb nu met mijn nieuwe normale partner moeten leren leven, omdat ik jaren gewoon functionneerde op "verdedigingsmodus" had ik het moeilijk om gewone vriendelijkheid te accepteren, stel je voor!!!
    Nu pas, na enkele jaren mijn ex MPN uit mijn leven gegooid te hebben, begin ik goed te functioneren in een "normale" relatie!

De ex-vriend van mijn moeder was een narcist. Wij hebben 7 jaar met hem geleefd, waarvan voor mij alleen het laatste jaar een hel was, maar voor mijn moeder was het na een jaar eigenlijk al goed fout. Hij was ons zat, verhuisde onze spullen naar boven. We mochten niet meer in de woonkamer komen; alleen de bovenste plank van de koelkast gebruiken en af en toe deed hij dan ineens weer poeslief. Ik was toen 14. We hebben al onze spullen stiekum ingepakt en in zijn agenda gekeken wanneer hij weer een feestje had. Dan dronk hij altijd teveel en wisten we dat hij 's ochtends wel even in coma zou liggen. Die ochtend zijn we onverwachts vertrokken. Ik ben 's ochtends met de kat naar ons nieuwe huis gegaan en mijn moeder heeft met familieleden onze spullen ingeladen. Hij werd pas wakker toen ongeveer alles in de auto lag en werd woest. Een narcist is iemand waar je ver vandaan moet blijven. We hebben jaren de dag gevierd dat we bij hem vertrokken. De psychiater had hem een half jaar opname aangeraden en de kans op genezing was klein. Alleen als hij zich echt inzette had hij een kans, maarja de psychiater was gek, want hij mankeerd niets. Wij waren gek; mijn moeder, ik van 14 en mijn zusje van 11....

Dat klopt wat Tanit schrijft. Het heeft mij bijna het leven gekost.
    Het gaat nu redelijk met me, maar ik heb een te hoge leeftijd om weer helemaal goed te kunnen functioneren.

Als iemand vriendelijk is heb ik wantrouwen en ik raak dat nooit meer kwijt.

Ook ben ik door mijn ervaring meer gaan zien dan andere mensen.

Ik voel maar heel zelden bij mensen echte belangstelling.

Meestal voel ik intuitief dat er een belang bij gediend is. Het klopt bijna altijd. Bijna want heel soms heb ik t niet goed gezien of gevoeld.

Ik ben er niet blij mee dat ik zoveel in de gaten heb. Ikwou dat ik dat niet had. Het is zwaar om zo te leven.

groet roes

Roeska, zelf begin ik te geloven dat een verleden met een MPN onuitwisbare sporen nalaat bij de partner. Maar ergens is daar ook een positieve kant aan : we bespeuren dadelijk elk spoortje van manipulatie, hoe klein ook!!!
    Waarschijnlijk zijn we daarom geen makkelijke mensen (geworden) om mee te leven...
    Dat wantrouwen tegenover vriendelijkheid, dat ken ik ook, je denkt dan dadelijk van "wat zit daarachter, wat gaat de prijs zijn die ik ga moeten betalen hiervoor?"
    Ik ken jouw leeftijd niet, maar zelf ben ik ook niet meer van de jongsten (ben 50) en ik zeg altijd "gelukkig heb ik me kunnen bevrijden voor mijn dood!" Elke dag leven zonder een MPN is een geschenk feitelijk!!!!

hallo allemaal,

Ik ben al 5 jaar geleden gescheiden van een narcist, hij is met een ander ( een van de velen) er vandoor gegaan, dat is en was mijn redding. Maar nu na bijna 4,5 jaar en vele rechtzaken, gaat hij nog weer in hoger beroep. Ik heb de politie al aan de deur gehad ,wegens handtekening vervalsing, alles is onderzocht en er was geen sprake van enige nabootsing of vervalsing. Nee dat klopt ook ik was erbij toen hij die handtekening zette. Alles weet hij zo te draaien dat het allemaal aan een ander ligt.
    Zijn 16 pagina dikke aanklachten tegen mij heeft hij op alle vlakken verloren. Niks is hem toegekend, en toch gaat hij in hoger beroep.
    Hij zegt tegen mijn dochter ik wil alleen je moeder kapot maken.
    Zijn zoons gaan niet meer met hem om. Hij manipuleert de zwakste, mij en mijn dochter.
    Ik heb inmiddels een nieuwe partner, een hele lieve man, maar ik ben constant op mijn hoede, constant argwanend, waarom doet hij dit voor mij, waarom doet hij zo lief. wat steekt erachter. Meiden dit verhaal is zo herkenbaar, ik ben inmiddels 52 ben 32 jaar daarvan met die narcist getrouwd geweest, nee dat vergeet je niet in 5 jaar. dat duurt helaas nog langer. Maar we blijven hoop houden. Morgen dient het hoger beroep, ik duim, ik duim voor mezelf. Ik krijg nog ruim 20.000 euro van hem. Ik hoef het niet, als hij me maar met rust laat. Ben bang van niet. Ben ook soms echt bang.want ook hij kan heel argessief worden. Toi toi toi voor ons allemaal. we knokken voor onszelf.
    Lieve groetjes
    Pokkie

Citaat Origineel gepost door lemair69 Bekijk Post
    Hoi Allemaal

Ik denk dat ik met een narsist hebt geleefd.

14 jr geleden ben ik getrouwd met voor mij de ware en liefde van mijn leven.(Dacht ik!!!!) We hebben drie kinderen gehad. Hij had mooie verhalen een eigen bedrijf en was een geweldigge man/vent voor iedereen.Ik gaf mijn baan op omdat ik ouderweds moeder wou zijn voor mijn kinderen. Hij vond dit ook een goed plan. Naar een jaar getrouwd begon het met schelden, dan weer zijn alles was ik en dan weer vernederen achter gesloten deuren. Ik ben een groeier in het leven met mijn hele gezin wat mij alles is. Ik werd gek van het verdraaien van dingen en mannipuleren en mij zo neerzetten naar de buitenwereld dat ik degene was die het allemaal deed. Ik maakte geen contacten meer en sloot mezelf soms op omdat ik dan weer veroordeeld werd voor niets en raakte geissoleerd.Ik ben een doener sta klaar voor mijn geliefde/maatje en kids. Die zijn mijn nr 1. Ik ben een sosiaal mens altijd geweest en komt dingen na die ik zeg tegenover mijn partner om zo samen te groeien in het leven. Ik hou van openheid eerlijkheid en dacht dit in mijn partner ook te vinden, ik hoopte een maatje te vinden hierdoor om samen mooie dingen te kunnen doen in het leven. Het was een leugen en alles wat ik aan leuke dingen en mooie dingen bedacht om gelukkig en gezellig met elkaar door het leven te gaan daarmee deed hij overal geloven dat hij alles bedacht, en ondertussen trapte hij eerst daarvoor mij in de grond en zij bijv dat ik gek was om bepaalde dingen te doen zoals theater bezoek of sauna samen. En als hij dan bij mensen zat het hoogste woord erover als andere mensen dit ook deden. Onze prive en intiemste geheimen gooide hij over tafel merkte ik en deed me erg veel pijn en verdriet. Het vrustreerde me. Hij vertelde alles bij zijn familie door en op zijn werk deed hij stoer wat hij wel had gedaan met mij en hoe. Hij vertelde bijv ooit toen ik naar een concert ging waar hij niet mee naartoe wou dus ik maar met een vriendin ging, hij me daarvoor even had gepakt (sex) zodat een ander dan mij niet moest. Vreselijk en ik moest bijna kotsen van de pijn en dacht hoe kan hij dit zeggen terwijl ik hem altijd bewees dat ik alleen van hem was en hield. Iedereen kreeg een verkeerde indruk van mij en ik durfde niets meer. Hij kneep mijn keel dicht, schopte mij en teroriseerde mij. Hij veroordeelde drank van iedereen en roken en nu we uit elkaar zijn verteld hij dat hij dit van mij niet mocht terwijl ik het juist leuk vind een lekker glaasje samen maar niet leuk als mensen aan je gaan trekken of vervelend gaan doen of agresief worden. Zijn familie was hem alles, ze hebben op mijn kinderen gespuugd lieten mijn oudste dochter tekkelen van 13 in bijzijn van hem en nog zij het zijn vrienden en laat hij alles toe wat ze zeggen of hij verteld hun de verdraaide versie van het verhaal. Hij is al 6 jaar werkeloos en ik ben vier jaar geleden al eens weggegaan omdat hij altijd maar roept Hoer, K..... wijf en ga zo maar door. Dagelijkse kost voor hem, alle vrouwen zijn hoeren. Hij loopt ook de deur plat bij vreemden mensen als ze met hem meepraten maar iemand met verstand daar komt hij niet meer en gaat steeds een deurtje verder. Bij ons thuis wou hij nooit vrienden en wou ik eens mee zei hij laat maar ik ga wel een andere keer. Midden in de nacht 3 uur zijn bed uit gaan en koffie drinken op snelweg zei hij en altijd onrust in zij lijf had hij. Nooit aan de tafel eten gezellig, zei vaak ik moet dat vreten niet en zette de frietpaan aan. Ik werd er gek van in mijn hoofd en ging zo aan mezelf twijfelen dat ik dacht dat ik gek was en zocht hulp. Het tegendeel was waar en men zei je bent psygisch en lichaamelijk mishandeld. Ik vroeg scheiding aan en naar 6 maanden ontmoete ik een jongen hij was lief en kwam uit een net gezin. Mijn ex bedreigde hem en ik ging terug. Hij beloofde te gaan werken en ons nooit meer verdriet te doen. Hij nam weer schulde mee die hij zou oplossen door te gaan werken. Mijn huis terug uit de verkoop gehaald en verder gaan opnieuw en ik geloofde blind in hem. Naar een half jaar begon het weer en vertelde hij dat ik met geen normen en waarde had hij verneederde me weer keer op keer gooide me op bed en scheeuwde tegen mijn kinderen achter gesloten deur. Hij werkte niet we konden de hypotheek niet opbrengen en kregen 10 mnd achterstand. Ik werd gek en begon een eigen zaak met tweederhandskleding. Zo kon ik ook vrij zijn en bij mijn kinderen zijn als ze me nodig hadden. Mijn moeder zei ik help jullie waar ik kan ook in de winkel. Ik ging naar een bank met een plan en kreeg krediet om uit te bouwen, hij zou me helpen met alles en admin. Uiteindelijk heeft hij mij en kids in een hel geholpen met veel stalken en nam al onze veiigheid af doordat hij me letterlijk het huis uit trapte in bijzijn van kinderen. Ik wou nooit bij hem weg ik hield van hem en als je diep in mijn hart kijkt nog steeds. Ik walg van mezelf dat dat gevoel niet weg gaat. We sliepen 7 maanden bij en met mijn moeder in tweepersoons bed met z'n vijven. Wel warm en geborgen/veilig want we hadden elkaar. Nu naar tweeenhalf jr uit elkaar en gescheiden ben ik een gescheiden jongen tegengekomen. ook deze heeft hij bedreigd. Ik heb zelfs aangifte moeten doen tegen mijn wil tegen mijn ex. Voor stalken is hij opgepakt en voor drankgebruik. Hij beloofde de kids veel en kwam niet opdagen of liet ze alleen voor de deur staan wachten als ze naar school moesten. Hij laat zijn kinderen vernederen en pijn doen, betaald geen allimentatie maar heeft voor telefoon en andere dingen wel geld. Zijn oudste dochter heeft reuma al 7 jaar en is nog nooit meegegaan naar ziekenhuis. Op schoolgesprek van alle drie de kids kwam altijd van mij af of ik moest alleen, maar wel met en naar buitenwereld de geweldigerd zijn met een charmante lach. Mijn oudste zit op voortgezetonderwijs en hij betaald nergens aan mee voor school en is nergens in geintresseerd wat ze doen. Mijn moeder moest daar geld voor lenen. Ik zit echt aan het einde van me latijn. Een eigen zaak en opvoeden in zowel kosten en zorg voor kinderen opdraaien plus een ex die me dagelijks lastig valt en inbreuk maakt op mijn leven op elke manier. Ik heb geen kracht meer op al mijn energie te gebruiken bij politie omdat mijn tyd kostbaar is voor opvoeden van mijn kinderen. Die moeten zo min mogelijk lijden. Ze zijn mij alles door wat we hebben meegemaakt. We hebben een huisje, ik werk keihard en ik zorg met liefde in alles voor ze. Hun moeten veilig groot worden en weten wat liefde is aan je lieve mensen om je heen. Hun veiligheid is een heel eind terug alleen is er een grte zorg. Hij wil stark komen als hij geld heeft om zijn kinderen te halen. Ik ben nu net een havik dit op haar nest zit. Ze mogen geen pijn meer mijn kinderen, nooit meer want dat gaat gebeuren. Ik gun hem zijn kinderen nu niet meer wat hij met mij deed doet hij ook met hun. ze zijn kwetsbaar en houden van hem en zijn een prooi en dat vind ik niet goed voor ontwikkeling dat ze gemannipuleerd worden.
    Ik wil een boek schrijven en wie weet waar ik terecht kan en hoe. ik ben een goeduitziende vrouw niemand ziet aan de buitenkant wat ik doormaakt al ga ik dood vanbinnen. Ze zijn zelfs nog jarloers hoe ik het doe allemaal en mijn kindjes zien er mooi en lekker verzorgt uit. Ik ben een gevoelsmens en suppersterk, te sterk denk ik zodat dit ook lang door kan gaan. Wie wil mailen of reageren hoe ik al de pijn en verdriet en mijn kinderen kan beschermen. ik gun ze hem nu niet meer, het zal hem gaan om mij via de kids info te krijgen en mij er mee pakken. Liefde komt uit je hart zonder geld en materialisme. Je hoort er te staan in nood. Hij liet en laat ons barsten in alles. En het ergste hij roemd zichzelf en vind zich de perfecte man in alles. Ik doe alles fout en ben niets waard zegt hij. Ik heb af en toe nu achtervolgingswaanzin lijkt het wel.
    Hoe hou ik dit vol???? Kosten van alles mijn kindjes moeten netjes opgroeien met normen en waaarden en liefde voor elkaar.
    Dat is mijn doel van mijn leven voorlopig en voor hun hou ik het voel.
    Lemair hoe gaat het nu met je?

Ik heb nu de tijd al deze verhalen nog eens heel goed door te nemen. Je bent een supersterke vrouw en dat je er goed uitziet is denk ik ook omdat je je juist in zon vreselijke moeilijke tijd goed verzorgt. Je wil niet dat aan de buitenkant te zien is hoe het er binnen uit ziet. Klopt dat? Bij mij is dat namelijk wel zo. En ook ik ervaar veel jalouzie om me heen vanwege dat goed eruit zien.

Wat erg he wat ons overkomen is. Jij wilt voor je kinderen er zijn. Snap ik helemaal. Ik zefl heb geen plaats ervaar ik voor een partner. Zoiets weer opbouwen daar wil ik geen energie in steken. Die steek ik nu in heel veel sporten en vrijwilligerswerk voor mensen die niet op de juiste plek geboren zijn. Ik moet erbij zeggen dat ik wel op middebare leeftijd ben, maar dat dat absoluut niet te zien is. Ik slaap heel veel ik sport onwijs veel (leuke sport zoals bodyjam van lessmills) zumba etc etc. Ik heb ook het verhaal van Pokkie gelezen afschuwelijk en zeer herkenbaar voor mij

groet Roes

Citaat Origineel gepost door pokkie Bekijk Post
    hallo allemaal,

Ik ben al 5 jaar geleden gescheiden van een narcist, hij is met een ander ( een van de velen) er vandoor gegaan, dat is en was mijn redding. Maar nu na bijna 4,5 jaar en vele rechtzaken, gaat hij nog weer in hoger beroep. Ik heb de politie al aan de deur gehad ,wegens handtekening vervalsing, alles is onderzocht en er was geen sprake van enige nabootsing of vervalsing. Nee dat klopt ook ik was erbij toen hij die handtekening zette. Alles weet hij zo te draaien dat het allemaal aan een ander ligt.
    Zijn 16 pagina dikke aanklachten tegen mij heeft hij op alle vlakken verloren. Niks is hem toegekend, en toch gaat hij in hoger beroep.
    Hij zegt tegen mijn dochter ik wil alleen je moeder kapot maken.
    Zijn zoons gaan niet meer met hem om. Hij manipuleert de zwakste, mij en mijn dochter.
    Ik heb inmiddels een nieuwe partner, een hele lieve man, maar ik ben constant op mijn hoede, constant argwanend, waarom doet hij dit voor mij, waarom doet hij zo lief. wat steekt erachter. Meiden dit verhaal is zo herkenbaar, ik ben inmiddels 52 ben 32 jaar daarvan met die narcist getrouwd geweest, nee dat vergeet je niet in 5 jaar. dat duurt helaas nog langer. Maar we blijven hoop houden. Morgen dient het hoger beroep, ik duim, ik duim voor mezelf. Ik krijg nog ruim 20.000 euro van hem. Ik hoef het niet, als hij me maar met rust laat. Ben bang van niet. Ben ook soms echt bang.want ook hij kan heel argessief worden. Toi toi toi voor ons allemaal. we knokken voor onszelf.
    Lieve groetjes
    Pokkie
    Hoi Pokkie,

Bijzonder dat je nu een fijne partner hebt. Dat hoor ik niet vaak na zon ervaring. Ik heb je verhaal nog eens gelezen en herken veel dingen. Zoals dat ie eten op de grond smijt. Die van jou ging dan weg met de kinderen en die van mij die schopte me net zolang dat ik dat wat hij op de grond gooride opruimde. Ook dat verhaal dat ie een koffiezetapparaat voor je dochter kocht. TERWIJL ZE NIET VAN KOFFIE HOUD oOK HEL HERKENBAAR Die van mij kocht wel eens een kadootje en dan iets waarvan hij wist dat ik daar niets omgaf. In het begin had ik dat niet inde gaten maar na verloop van tijd welzeker. Ook haalde hij wel eens eten op en vroeg dan wat ik wou eten. Hij kwam altijd terug met iets waarvan hij wist dat ik dat niet luste. En in het begin zei ik er wat van en dan zei hij jee wat ben jij achterdochtig zeg die mand van de chinees heeft me gewon niet goed verstaan jaja het gebeurde steeds dat soort dingen Ook dat had ik in het begin niet door. Maar op een gegeven moment als ik ergens iets van zei dat begonm ie te meppen en dan druk ik me zachtjes uit. Niet alles wat je schrijft is herkenbaar bij mij, maar die van mij had weer andere ziekelijjke dingen.

Was je er al achter gekomen waarom ze dat doen met hun zieke geest?

groet van Roes

Even een update, voor wie het interesseert, voor mij is het een "van me afschrijven"...
    Eergisteren, 4 haar na de feitelijke scheiding van mijn ex PM, zijn we uiteindelijk bij de notaris tot een oplossing gekomen wat de gezamelijke onroerende goederen betreft! Het duurde nog wel 4 uur vooraleer alles op papier stond en getekend was. Na zijn vertrek zei de notaris me "mevrouw, hoe heeft u het in 's hemelsnaam al die jaren met die man uitgehouden, ik zie hier rare gevallen in mijn studie, maar deze meneer zal ik nooit vergeten!"
    Ik ben nu dus van hem af, althans in theorie, want er is nog 1 minderjarige dochter en die ziet haar vader af en toe... De alimentatiegelden die hij voor 2 kinderen moet betalen, wordt nooit betaald. Uiteindelijk heb ik zo iets van "ben van hem af en de rest zal me worst wezen!"
    Vandaag schreef hij me aan op facebook...hij wil als vriend toegelaten worden!!! Dat hou je toch niet voor mogelijk zeg!

Premium ++ Account Luuss0404's Avatar

Hey Tanit,
    Fijn dat het nu geregeld is met onroerende goederen! Heeft wel veel tijd gekost zeg
    Vreemd dat hij vrienden wil zijn op facebook, maar zou kunnen zijn omdat alleen jullie minderjarige dochter jullie nog bind nu de rest in jou ogen geregeld is zodat je van hem af bent en hij op een of andere manier toch invloed wil uitoefenen op jou en je in de gaten wil houden?!
    Verlies nooit de moed: soms gaat de deur pas open met de laatste sleutel van de bos

Natuurlijk wil hij op zoveel mogelijk manieren nog controle houden over ons en mijn leven en facebook is er één van!
    Mijn raad is gewoon : op geen enkele toenaderingspoging ingaan, de deuren sluiten voor een narcist en na op dubbel slot gedaan te hebben de sleutel weggooien!!!
    Een MPN is een zeer zeer ziek persoon, wordt nooit normaal en maakt je kapot waar en wanneer hij/zij dat maar kan, het is als een kankergezwel en dient zo radikaal mogelijk verwijderd te worden!!! Een MPN uit je leven bannen is waarlijk wettige zelfverdediging naar mijn mening!

Tot enkele jaren terug zat ik in een lange donkere tunnel in mijn leven met hem, zonder lichtpunt zelf heel in de verte, nu ben ik uit die tunnel gekropen, samen met mijn kinderen en no way dat we ooit nog terugkeren!!!
    Het leven is mooi, ons leven is nu vredig en gezond, zelfs al had ik me maar 1 dag van hem bevrijd, dan nog loonde het de moeite!!!
    Wie de kracht had om niet volledig ten onder te gaan met een MPN heeft zeker de kracht om ervan af te komen!!!!! Dat wil ik aan iedereen zeggen die lijdt onder een relatie met een MPN.

Hallo Tanit,

gefeliciteerd!!!

Helaas ben ik nog niet zo ver. over 3 dagen is het 5 jaar geleden en mijn ex wil nu 360.000 euro van mij. ( in hoger beroep)
    Hij heeft aangifte gedaan van valsheid in geschrifte nu bij de belasting, ik ben bang dat het nog wat langer duurt bij mij.
    Ik moet eerlijk toegeven dat mij de moed soms wel erg diep in de schoenen zakt. vorige week had ik het echt te kwaad. Toen kwam er nota bene een deurwaarder van zijn woonplaatst aan de deur. Soms denk ik echt kom ik ooit van die man af. Hij houd het lijntje aan. Hij gaat in hoger beroep. Hoe moet ik hier vanaf komen. Volgens alle vorige rechtzaken heeft hij nergens recht op en ik moet nog 18.000 euro van hem ontvangen. Ik heb ook zoiets van " laat hem er maar mooi in stikken "ik hoef dat geld niet als ik maar van hem af ben.
    helaas ben ik soms nog zo radeloos.

Liefs pokkie

Forum Admin Premium ++ Account Agnes574's Avatar

Héél veel sterkte Pokkie ... dit moet zéér zwaar voor je zijn!
    Hopelijk ben je snel van die persoon af!!
    Xx Ag
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

Pokkie, ik wens je veel sterkte toe!!!

Zelf ben ik ingegaan op een financieel voorstel van mijn ex, waarbij ik weliswaar zo'n 20.000 euro inschiet (onroerend goedverdeling) maar een jarenlang proces, met in hoger beroep gaan en al, vermijd. Heb toch een mooie som cash in de wacht gesleept en een eigen huis op mijn naam, dat is voldoende voor mij, laat hem maar in zijn geld stikken voor de rest, ben van hem af!!!!

Waarschijnlijk zal het hoger beroep bevestigen wat de eerste rechter oordeelde, of toch in grote mate! Dus je komt ook weldra van hem af en dan moet hij jou met rust laten en je betalen wat moet betaald worden! Moed!

Premium ++ Account christel1's Avatar

Iedereen veel moed met zo'n situatie.
    Heb bijna 8 jaar een relatie gehad met een narcist, en alles maar ook alles draait om henzelf en om hun "status". Ze zijn hyperjaloers en alles draait om controle. Ik dacht ook de liefde van mijn leven gevonden te hebben maar het is wel helemaal anders uitgedraaid. Ik mocht niet meer bij vriendinnen langs, vrienden mocht ik niet hebben, familie keek hij de deur uit, gsm werd gecontroleerd.
    Na een aantal jaar is zijn zoon dan ook bij ons komen wonen en dan was het hek helemaal van de dam. Mijn kinderen mochten niks, de zijne alles. Sex alleen als mijnheer wou. Hij is bij mij komen wonen met o,o cent op zijn rekening. Hij had een afbetaling op zijn auto en op een caravan aan de zee. Ik heb dit dan allemaal helpen afbetalen. Samen hadden we dan een huis gekocht maar de lening ging wel van mijn rekening. In het begin hadden we een gezamelijke lening maar op het einde van de maand stond daar geen cent meer op (heb mijn loon dan terug op mijn eigen rekening laten zetten tot grote woede van mijnheer).

Op het laatste na veel vernederingen, psychische terreur heb ik hem de deur uitgezet. Hij wou zijn deel van het huis (3 jaar samen) maar ik heb voet bij stuk gehouden en noppes gezegd. Ik heb heel veel moeite moeten doen om zelf een lening op mijn naam te krijgen bij de bank want een alleenstaande moeder met 2 kinderen geven ze niet makkelijk een lening.
    Ook op het einde, hij had altijd last van maagpijn, is hij op onderzoek geweest bij een gastro-enteroloog, die had hem verteld dat hij zich moest laten opereren aan een maagbreuk. Ik had hem de rekening gegeven van de hospitalisatieverzekering maar die heeft hij verscheurd. 7 jaar daarna is hij gestorven aan maagkanker en eerlijk gezegd ik kon er geen medelijden mee hebben want hij had het zelf gezocht. Blijkbaar was hij slimmer dan de chirurgen en hij was maar tot zijn 12de naar school geweest, daarna op leerkontrakt gegaan, heeft daarna wel een goeie job gevonden maar was jaloers omdat ik meer verdiende dan hij ?????
    Na zijn dood heeft zijn zoon nog contact met mij opgenomen, natuurlijk om mij de dood van zijn vader mede te delen maar dat wist ik al van een collega van mij maar eigenlijk meer om te horen of hij nog recht had op een deel van "mijn" huis ???? Ook narcist zeker ? De appel valt niet ver van de boom zeggen ze dan. De zoon woonde nog bij zijn vader toen hij samen met zijn vriendin een kind gekregen heeft, vriendin woonde nog thuis, hij bij zijn vader, na 2,5 jaar zijn ze dan samen gaan wonen en na een jaar terug uit elkaar, kind is er natuurlijk de dupe van. Toen die vriend vernam dat ik een relatie had na hem was hij furieus natuurlijk, beschuldigde hij me van alles wat mooi was (hoer) en dat ik al een relatie had met mijn vriend toen we nog samen waren (niet dus).
    Toen de overdracht van het huis werd geschreven bij de notaris heb ik daarna een kanjer van een brief in mijn brievenbus gevonden, met allerlei verwijten, dat hij in de schulden zat door mij (niet dus, hij wou alleen het beste, nieuwste, schoonste) dat hij zijn deel van de meubelen wou (niet dus want ik had ze betaald en had de facturen op mijn naam). Heb na een jaar nog post gekregen van een of andere bank dat mijnheer zijn leningen goed afbetaald had en of hij nog een lening wou (had hij ze niet betaald dan kwamen ze hier mijn huis leeghalen want zijn adres stond hier nog toen hij de lening afgesloten had). Op een avond eens de politie aan mijn deur gehad omdat mijnheer zijn gsm niet opnam en opgeroepen was om de nachtshift te gaan doen, heel tof dus en zijn adres ook nog hier stond. Toen ik hem buitengezet had, dreigde hij ermee dat hij zelfmoord ging plegen, hij had een pistool omdat hij politie-agent was, hij mocht dan terug binnen van mij maar ik kon het niet meer opbrengen, heb me opgesloten 's nachts bij de kinderen, en liep op de toppen van mijn zenuwen. Begin december 1999 heb ik hem dan een ultimatum gesteld, op het einde van de maand buiten of van alles de helft betalen (huur, eten, gas, alles), hij heeft rap zijn biezen gepakt.
    In de weekends die ik moest werken nam ik de kinderen mee naar mijn werk en konden ze daar hun huiswerk maken en eten en wat slapen en spelen, ik kon dit want ik zat helemaal alleen op het bureau in het weekend en anders had ik het wel aan mijn bazen uitgelegd en die zouden het begrepen hebben. Van toen af heb ik nog steeds nachtmerries 's nachts en moet ik medicijnen nemen om te kunnen slapen. Ik ben blij dat ik nu een heel lief ventje heb die me heel graag ziet en die altijd aan mij denkt en me heel goed bijgestaan heeft toen ik ziek geworden ben. Die bijna 8 jaar hebben mijn lichaam gesloopt en mijn vertrouwen in de mannen wel een deuk gegeven, maar als je dan iemand tegenkomt die je begrijpt dan kan je er weer tegenaan, dan schijnt de zon terug.
    Pokkie en Tanit, veel veel moed gewenst in deze strijd, don't give up xxxx
    Laatst aangepast door christel1 : 09-11-10 om 20:05

Red face Re: Leven met een narcist..

Lieve mensen.

Lief jullie reactie en tanit helaas kan ik hem niet afkopen ik heb geen 360000euro.
    Hij zeg gewoon dat het huis 1,1 miljoen waard is. terwijl ik onroerendgoed belastingaanslag heb van 395.000. Heeft de rechter ook gezien.
    Hij is nu eenmaal met deze actie begonnen en moet natuurlijk de schijn hooghouden.
    Ach ik hou er even over op anders begin ik weer te janken.
    ik weet hij is ziek, maar na 32 jaar huwelijk snap ik het niet. ooit heb ik eens gelezen op deze site. Pas als je uit een relatie bent dan pas zie je dat je met een narcist van doen hebt gehad. Die woorden zijn me zo dierbaar en maken dat ik niet gek word.

Tot later Liefs pokkie

@Pokkie,
    Gewoon een schatter laten komen voor het huis dan weet je het direct. Of laat het huis verkopen, dan heb je er ook geen herinneringen meer aan en is het 50-50.
    Ja pas als je uit zo'n relatie bent dan weet je het maar eerst, je beseft het niet als je er bij bent, schone schijn is het allemaal. Mijn ex was oh zo graag gezien overal, op het werk, de beste collega die je je kon voorstellen (ja uitleggen en op zijn luie reet zitten, en onder de tafel duiken en beginnen panikeren bij een overval in het station waar ik werkte, stond er bij toen ze beginnen schieten zijn, hij deed bijna in zijn broek) en zijn familie zo perfect (heb er nooit niemand van gezien in die jaren dat hij bij mij gewoond heeft).
    Laat je niet kleinkrijgen meid, ze zijn het echt niet waard
    Greetz
    Christel1
    Ja zo een mensen zijn ziek.

Lief van je christie, maar hij heeft beslag gelegd op het huis, dus ik kan niks.
    het is allemaal gecompliceerder dan ik het zo snel schets.
    Hij wil dat ik de hypotheek overneem, graag zelfs, maar hij legt gelijk beslag op het huis, dat kan in nederland zomaar zonder meer.
    ik sta echt emt mijn rug tegen de muur.
    En ja een taxateur heb ik al laten komen die zegt ook dezelfde waarde.

liefs pokkie

Even deze oude topic nieuw leven inblazen. Ik hoop dat de vroegere posters op één of andere manier een uitweg vonden uit de problemen en dat het nu prima gaat met hen!

Zelf ben ik nu al enkele jaren gehuwd met een nieuwe partner, een schat van een man, en ebt de invloed van de MPN-er (mijn eerste echtgenoot en vader van mijn kinderen) steeds verder weg. Toch heb ik nog steeds psychologische begeleiding nodig (zo eens om de 2 weken) om totaal op de rails te blijven. Kan je nagaan hoe erg deze slechte mens mijn leven heeft beïnvloed...ook financieel ondervind ik er nog steeds de gevolgen van, maar dat is steeds van minder belang voor mij, gelukkig maar.

Ik wens iedereen het allerbeste!

Thumbs up Re: Leven met een narcist..

Hallo Tanit,

Ik heb net alle pagina's gelezen. Verschrikkelijk Fijn dat jij een lieve man hebt nu. Ik heb bewust niet gereageerd omdat het bij mij zoveel pijn doet om er alleen maar aan te denken. Ik ben 19 jaar getrouwd geweest. Ik kan niet eens uitleggen hoe vernederd, gemanipuleerd, gekleineerd en weet ik wat ik allemaal gevoelt heb gedurende deze relatie. Vooral de machteloosheid overheerste, want het lag altijd aan mij. Op het laatst twijfel je aan alles, je denkt zelf dat je gek wordt. Er zijn tijden geweest dat ik zelf wel dood wilde zijn, alleen al omdat het malen in mijn hoofd ophield. Maar dan dacht ik; Dat kan ik mijn kind niet aandoen. Dat verklaart hoe wanhopig dat je kan zijn. Ik voelde mij op een gegeven moment, vreselijk klein, er was niets meer van de vrolijke, spontane vrouw over die ik eens geweest was. Ik wist niet meer wie ik zelf was, volledig afgestompt en erg depressief. De bedrijfsarts is mijn redding geweest, daar heb ik mijn verhaal gedaan, en die zag de ernst van de situatie in. Ik heb drie maanden therapie gehad in een herstellingoord, en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Ondanks de pijn en verdriet waar je door moet. Ik vond dat ik -tegen beter weten in- moest redden wat er te redden viel. Maar ja, daar moet je met z'n tweën voor zijn. Toen ik daar zat, ging mijn ex vrolijk met een andere vrouw vreemd voor de ogen van mijn dochter. Dat deed voor mij de deur helemaal dicht. Ik heb voor mezelf en mijn dochter gekozen. Ik heb veel steun gehad aan de tijd dat ik in het herstellingsoord zat, daarna heb ik de kracht gehad om alles te regelen en we hadden zelfs een huisje. Ja, ik ben sterk, daar kwam ik toen ook achter. Iedereen die mij kent snapt niet dat ik dit al die jaren volgehouden heb. Dat heb ik in feite ook niet, want anders was ik niet in het herstellingoord gekomen, ik zag geen uitweg meer.
    Het boek; Het monsterverbond is een eyeopener, maar wat mij echt de ogen geopend heeft is het boek: Als liefde pijn doet- en je weet niet waarom, van Susan Forward. Tranen met tuiten heb ik gehuild bij dat boek.
    Ik heb ook het geluk dat ik hierna een hele lieve man heb leren kennen. Het is de hemel op aarde, dat kan ik wel zeggen. Eindelijk een gezonde, en gelijkwaardige relatie. Mijn dochter kan het goed met hem vinden.
    Maar ik ben wel beschadigd, ben allergisch geworden voor dominante mensen, en heb nu heel snel door hoe iemand in elkaar zit. Dat is dan de harde les die ik hieruit geleerd heb. Ik kan moeilijk tegen stressvolle situatie's, maar ik leer steeds beter mijn eigen grenzen aan te geven.
    Ik ben ook een gever, en waarschijnlijk heeft mijn ex dat goed gevoelt. Ik heb geen haatgevoelens naar mijn ex toe. Natuurlijk ben ik boos op hem geweest om uit de relatie los te kunnen komen. Maar ik vind het eerder triest voor hem. Maar doordat je een dochter hebt kom je er nooit van los. Helaas is mijn dochter behoorlijk dominant en op zichzelf gericht. Ik heb daar de laatste tijd veel moeite mee. Tja, misschien is dit wel mijn leerproces...
    Het is een lang verhaal geworden, maar dit allemaal te lezen bracht veel bij mij los.
    Wens jou heel veel geluk in jou leven en hoop dat jij het ook goed te boven komt, liefs, Jolanda

Wat fijn voor jou Jolanda dat jouw leven nu goed is!!!!
    Voor alle mensen die juridische stappen tegenover een MPN ondernemen zou ik willen zeggen : kies een advokaat die echt de MPN problematiek kent, dat is superbelangrijk!!!! Zo iemand weet waartoe deze (on)mensen in staat zijn en hoe sluw en egslepen ze ook voor de rechtbank kunnen zijn.
    Bovendien dienen alle afspraken met een MPN gerechtelijk ingedekt te worden, anders brengen ze niets op, de MPN zal ze aan zijn laars lappen en ze zelfs gebruiken als even zovele middelen om je leven verder overhoop te gooien, te verzieken.
    Een advokaat die van wanten weet dus en zoveel mogelijk concrete gegevens en getuigenissen als bewijzen!
    Goede moed aan iedereen die dit moet meemaken, het is het waard!!!!

Hallo Tanit,
    Mag ik je vragen hoe je nu in het leven staat? Ik bedoel je zei, dat je iedere twee weken nog therapie hebt. Waar loop jij nog steeds tegen aan, waar je het moeilijk mee hebt?
    Ik ben er zelf niet meer zoveel mee bezig als vroeger.( Net zoals je zegt, het ebt weg, dat neemt niet weg dat er af en toe ongewild een deur weer op een kier komt te staan.) Als je zo lang in een ongezonde relatie gezeten hebt (ik ben geestelijk mishandeld) dan is dat natuurlijk niet zo maar uit je systeem.
    Maar ik heb nu een goede relatie en "blijven" terugkijken heeft geen zin, want het enige wat dan gebeurt is dat je dan in een slachtofferrol blijft hangen.
    Op die manier kun je ook geen nieuwe start maken, je moet eerst jezelf toestaan te rouwen om wat geweest is, diep in je hart kijken (en ja, dat kost tijd en pijn, maar noodzakelijk om goed verder te kunnen gaan) en hopenlijk heb je dan inzicht gekregen over het waarom en hoe.
    Ik denk dat therapie voor jezelf nodig is hierna, om de dingen weer op een rijtje te krijgen, al is het maar dat iemand je net dat zetje geeft wat jij nodig hebt om je leven weer op de rails te krijgen. Vrienden zijn onmisbaar, maar iemand met een objectieve kijk op de zaak ook.
    Probeer jezelf te vergeven, (voor je eigen gezondheid) niemand is perfect, en je hebt gedaan wat in je vermogen lag.
    Misschien zijn er mensen die denken, dat zegt zij heel gemakkelijk. Geloof me, ik ben héél diep gegaan, dit wat ik nu zeg is een proces van jaren, voordat ik er zo over dacht. Maar je kunt geestelijk bovenop komen, als je jezelf die kans maar geeft en ervoor gaat. Iedereen is het waard.
    Ik wens een ieder die nu in deze situatie zit, heel veel kracht, wijsheid en lieve mensen om hen heen.
    Jolanda

Mijn leven is meestal heel kalm en vreugdevol nu, maar door het feit dat ik (grote) kinderen heb met de MPN blijft ondanks alles toch de band ergens bestaan...ook omdat hij via de kinderen steeds weer mij blijft viseren. Ook van de alimentatieregeling trekt hij zich meestal niets aan, wat me dan weeral aan hem herinnert op tijd en stond. Verder hebben ikzelf en de kinderen zoveel lange jaren in een overlevingsmodus gefunctioneerd (te vergelijken met mensen die in een orrlog hebben geleefd) dat het soms erg moeilijk is om eenvoudig geluk te accepteren. Is dit voor iemand begrijpelijk?
    Sommige dagen heb ik het nog nodig om me af te sluiten van de wereld, ergens in mijn luchtbel teruggetrokken, met als enige verdediging mijn eigen boosheid. Volgens mijn psychologe is het nu juist deze boosheid die me gered heeft uit alle ellende en daarom ook dat deze boosheid telkens weer de kop opsteekt als ik me bedreigd voel door de anderen rondom mij, gelukkig is dat niet zo vaak.
    Gelukkig heb ik nu een goede en lieve man, die deze reacties begrijpt en mij ook prima aanvoelt. Maar eerlijk gezegd voel ik me soms schuldig tegenover hem, want voor hem is het ook niet altijd makkelijk. In het verleden heb ik zoveel gegeven aan de MPN dat er nu soms niet veel meer overblijft voor diegenen die juist wel verdienen dat ik hen alles geef.
    Maar ik ben op de goede weg en ooit kom ik er wel helemaal, zeker weten!

Tanit,

Dank je wel voor je openheid. Ik begrijp heel erg goed wat jij zegt. Mijn toenmalige therapeut heeft eens tegen mij gezegd; dat mijn depressie, mijn manier was om te overleven. Laterna is mijn boosheid wel gekomen en het inzicht. Anders had ik me er ook nooit los van kunnen maken.
    Ik ben blij voor jou dat jij nu een lieve man hebt, en snap heel goed dat jij je soms schuldig kunt voelen (onterecht, maar dat heb je niet altijd in de hand). Ik herken het.
    Met kinderen is het moeilijk. Ik heb een dochter van 23 jaar. Zij heeft weinig contact met mijn ex. Ze kan nooit zomaar op bezoek komen, eerst moet ze bellen of het gelegen komt. Mijn dochter heeft het er soms nog wel moeilijk mee, ze heeft erg veel woede naar mijn ex toe, die ze niet wil uiten. ( Zijn huidige vriendin 'heeft ook weinig empatisch vermogen, dat maakt het er ook niet makkelijker op.)
    En zij is altijd op haar hoede voor hem, omdat ze niet gekwetst wil worden. Tja, dat doet mij eerlijk gezegd nog het meeste pijn. Zij zal hier zelf een weg in moeten vinden, en het enigste wat ik kan doen is luisteren en er voor haar zijn. (vind dit ook moeilijk, net wat jij zegt, want je wilt het afsluiten en dat kan dan niet altijd, maar je doet het voor je kind)
    Ik heb ook enorm veel energie in mijn vorige relatie gestoken, en ik was toen ook letterlijk opgebrand.
    Weet je Tanit, mijn ex haalde het slechtste in mij naar boven en mijn huidige man haald het beste in mij naar boven. Dat is geweldig. En jou man, zal dat ongetwijfeld ook doen. Ik ben iedere dag dankbaar en blij dat mij dit is overkomen, mijn vriendinnen zeggen, dat heb je verdiend. En jij ook, beste Tanit, nogmaals dank voor je oprechtheid, en ik wens jou dat je op een gegeven moment het verleden ook helemaal los kunt laten, en kunt genieten van je huidige relatie.
    Jolanda

Toch wil ik nog het volgende even kwijt. Wat mij persoonlijk het meest frustreert tot op de dag van vandaag is dat zeer weinig mensen in mijn omgeving inzien dat ik een SLACHTOFFER was. Het is alsof de niet-erkenning van alle pijn en ellende al deze miserie onbestaand wil maken, enfin zo voel ik het aan.
    Niet later dan gisteren zei mijn buurman me : "jouw ex laat je nu wel gerust hé, ik heb met hem gepraat en hij is over de scheiding heen zei hij me."...Dat sloeg me weer met verstomming voor de zoveelste keer, de mensen hebben er niks van begrepen, mijn ex is niet over de scheiding heen, hij kan alleen niet op tegen alle juridische belemmeringen die hem opgelegd werden zodat hij van mijn leven geen constante hel meer kan maken. Waren die gerechtelijke uitpsraken er niet, dan zou het plaatje er anders uitzien!!!!
    Alle instanties weten zo weinig van MPN. Voor slachtoffers van fysiek geweld is er Slachtofferhulp, maar voor iemand die als een wrak uit een relatie met een MPN wil stappen is er geen officiële erkenning noch hulp...en dat vind ik zo erg.

reneevertsen
    Guest

.
    Laatst aangepast door reneevertsen : 21-04-12 om 11:22

Tanit,
    Niemand bijna begrijpt wat het is om te leven met een narcist, behalve mensen die hetzelfde meegemaakt hebben.
    Mensen begrijpen beter als je elke dag bont en blauw geslagen wordt want dat zijn zichtbare zaken, psychologische terreur dat zien ze niet, dat voelen ze niet en dat begrijpen ze niet.....
    Overlaatst zat ik ook bij de buren van ja jouw ex was toch een "joviale" man he ??? Heb ik ook eventjes mijn bedenkingen gemaakt, naar buiten toe ja, vriendelijk, joviaal, goeie collega (ik kots ervan als ik dat hoor) maar dat hij me op het werk (we waren collega's) domineerde/kleineerde dat wisten ze wel niet hoor.... ja mijn collega's die zagen wel dat het niet normaal was en die pesten hem wel hoor. Hij was verschrikkelijk jaloers, echt ziekelijk en ik had bijna enkel mannelijke collega's dus je begrijpt zijn frustratie wel en dan moest ik het thuis ontgelden en eigenlijk, ik had het kunnen weten voor ik ging samenwonen, toen controleerde hij me al (opbellen midden in de nacht om te zien of ik wel thuis was) maar toen wist ik nog niet wat het woord narcist inhield. En zijn collega's waren ook mijn collega's ook al werkten we niet in dezelfde dienst ik moest er soms wel beroep op doen (politie) en als ik hem dan soms bezig hoorde over mij dan werd ik misselijk en kon ik hem wel slaan maar heb dit nooit gedaan, na 8 jaar heb ik hem het huis uitgezwierd hoor, ik kon het niet meer aan, een geluk dat ik toen heel veel medeleven heb gehad op het werk en ook opvang.... hopelijk komt er een dag dat jij het werkelijk kan verwerken.
    Leef vandaag, morgen komt wel

Premium ++ Account

lieve Jo,
    wat ontzettend knap van je dat je je verhaal publiekelijk hier verteld!
    alle respect meid.....
    en zeker hoe je uiteindelijk toch weer geworden bent...
    kus van mij!
    een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

de humor ligt gewoon op straat, je moet het alleen wel even oppakken!

Tanit,

je hebt gelijk dat er ontzettend weinig aandacht wordt besteed aan slachtoffers hiervan. Ik kom net uit een lange relatie met een narcist en niemand in mijn omgeving weet hiervan. Ze zouden me toch voor gek verklaren, want waarom ben ik dan niet eerder weggegaan?

Niemand begrijpt hoe een narcist zoveel macht over je uitoefent, afgewisseld met 'lieve' momenten waardoor je toch steeds blijft. Ik heb ook meerdere keren geprobeerd weg te gaan, en elke keer mislukte het. Ik kwam weer terug.

Ik heb het een week geleden uitgemaakt voorgoed, nadat ik over narcisme gelezen had en werkelijk alles herkende. Ik wist altijd al dat er psychisch iets niet goed was bij hem, en dat deze relatie totaal niet goed was voor mij, maar kon het nooit concreet benoemen. Toen ik alles las wist ik dat hij mij gebruikte en nooit van me heeft gehouden, en toen voelde ik ook niks meer voor hem en had ik de kracht het uit te maken.

Hij had me weer eens uitgescholden en was dronken en gewoon vrolijk de volgende dag bellen he alsof er niks gebeurd was. Toen heb ik het uitgemaakt. Ik heb niks meer gehoord en ben daar blij om. Had wel verwacht dat hij weer zou bellen, zoals altijd als het weer eens tijdelijk uit was.

Kennelijk heeft hij nu wel door dat ik het serieus meen (heb het talloze keren verteld dat ik dit niet langer trek en nooit geloofde hij me!) en dat de koek op is.

Ik schrijf alles op een weblog nu en terwijl ik dat schrijf kan ik soms niet geloven dat die dingen echt gebeurd zijn, en dat ik dat gepikt hebt. Ik weet ook niet meer wat goed en slecht is omdat hij me zo gehersenspoeld heeft. Het is ongelofelijk hoeveel schade een narcist kan aanrichten. Hij vernietigt je van binnen en maakt een robot van je die doet en denkt zoals hij dat wil en zoals het hem uitkomt.

Dat zal een buitenstaander nooit kunnen begrijpen en daarom wil ook hulp gaan zoeken. Ik kan dit niet in mijn eentje dragen en eruit komen. Ook al heb ik wel al een tijdje weer mijn zelfvertrouwen terug, omdat ik merkte sinds een tijdje dat ik me al letterlijk en figuurlijk iets meer los maakte van hem, want ergens na anderhalf jaar ofzo wilde ik al weg (relatie was totaal vier jaar), maar ik merk ook dat ik naar mijn omgeving toe zo terughoudend geworden ben (vertel nog weinig, want hem interesseerde het ook nooit wat ik vertelde), en dat ik hard ben geworden en mensen snel veroordeel. Zo was ik vroeger helemaal niet. Ik heb veel frustraties in me omdat ik in die jaren ook nog wat andere vervelende dingen heb meegemaakt die ik echter nooit heb kunnen verwerken, omdat hij mij niet steunde (alles was mijn schuld en ik moest niet zeuren).

Ik ben vier jaren van mijn leven kwijt en probeer nu weer zoveel mogelijk leuke dingen te doen maar het zal nog wel lang duren voor ik mezelf teruggevonden heb.

Groetjes Sylvia

Wink Re: Leven met een narcist..

Sylvia,

Heel moedig van je dat je de knoop doorgehakt hebt.
    Ik hoop dat je jezelf de tijd en de hulp geeft die je nodig hebt om te kunnen herstellen.
    Heel veel sterkte, de eerste moeilijke stap heb je al gezet.
    Jolanda

Dank je wel Jolanda.

Gister heeft hij me ineens gebeld (dronken waarschijnlijk) 15 keren. Ik heb een smsje teruggestuurd dat ik niet meer tegen zijn gedrag kan en daarom weg ben, en niet opneem omdat hij altijd door me heen praat. Waarop hij terug antwoordde dat hem dat niet interesseert want hij weet toch wel dat ik vreemdga (?). Hij had ook op de voicemail mij al beschuldigd dat ik vreemdga omdat ik niet opnam...

Hij ziet absoluut niet in dat zijn gedrag de oorzaak is dat ik weg ben.

Sylvia,
    Jij kunt hem niet veranderen.
    Jij kunt wel kiezen voor een beter leven voor jezelf. De eerste stap heb je daarvoor al gezet.
    Probeer je niet uit de tent te laten lokken, en dus niet te reageren op deze sms-jes. Dat helpt toch niet, en het zorgt er alleen maar voor dat jij je nog ellendiger gaat voelen.
    Heel veel sterkte met alles, Jolanda

De volgende dag belde hij weer twee keer, zeker om te zeggen dat hij maar dronken was ofzo. Ik neem niet op en na dat idiote smsje van hem weet ik ook zeker dat smsen geen zin meer heeft, wat een bord kan iemand voor zijn kop hebben zeg!

Sylvia,

Je mag nu nog zo hard je best doen, met een narcist valt echt niet te leven.... Ze zien enkel en alleen maar zichzelf en niks anders dus ja, je hebt al een goeie stap gezet in de juiste richting en echt zet door, ze zijn het niet waard, ja je leven laten vergallen dat kunnen ze wel maar verder....Er is maar 1 oplossing, laten vallen gelijk een baksteen, doen of ze lucht zijn en hopen dat je verder kan met je leven, het zal moeilijk zijn maar na een tijd zal je voelen dat het beter gaat en dat je echt gekozen hebt voor jezelf, voor je eigen IK wat belangrijker is dan het ego van een of andere gozer die denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft maar die in realiteit een dikke 0 is, letterlijk en figuurlijk...
    Ik heb het ook meegemaakt... en na 8 jaar heb ik heb zijn bon gegeven, ik was gekraakt, niet lichamelijk maar psychologisch en dat is veel erger dan lichamelijk....
    Hou je goed meid

Ik ben nieuw hier, maar ook ik wil even reageren. Ik ben hier terecht gekomen met de zoekwoorden "slachtoffers narcist", omdat ik heel graag in contact wil komen met andere slachtoffers, meer nog, ik heb er echt NOOD aan. Ik weet intussen al meer dan een jaar dat ik samenleef met een narcist, of eerder....samenleefde....op en af. Intussen is het sinds 2 weken weer uit tussen ons, omdat hij me nu al voor de 3de keer bedriegt met een andere vrouw. Ik heb nog maar enkele van de posts hier gelezen en ga straks als ik meer tijd heb zeker de rest lezen.
    Maar oh, wat herken ik alles zo enorm, de manipulaties, de leugens, het bedrog, me het gevoel geven dat ik degene ben die gek is en het ook zo overal gaan verder vertellen en ik en ons dochter blijven achter, niemand die me gelooft, niemand die me begrijpt, zelfs niemand die naar mijn verhaal wil luisteren. Zijn nieuwe vriendin, zijn volgende slachtoffer, is kennelijk ook al heel vlug, net zoals ik destijds, zijn verhaaltjes gaan geloven, medelijden gekregen met die arme man (want wat heb ik en al zijn vorige partners hem allemaal aangedaan, hoe slecht is hij door ons allen behandeld geweest, ik ben zeker dat dat hetgene is wat ie alweer gaat rondbazuinen) en hem al meteen in huis genomen, net zoals ik destijds. Ocharme, ze weet niet wat haar te wachten staat, tot ze het wrak zal zijn die ik nu ben, alweer....want ik sta het stom genoeg ook telkens weer toe. Hij komt elke keer bij me terug, met veel verhaaltjes en veel sorry's en ik hou van je's en kan het steeds zooo goed uitleggen en verklaren, waarom hij zo gehandeld heeft en telkens weer val ik weer voor zijn charmes als een rat in zijn val. En slaagt hij er telkens weer in me te doen denken en geloven, dat hij het deze keer met me meent en echt van me houdt en dat zijn verklaringen wel logisch zijn en ik het dus wel fout zal hebben met het idee dat hij een narcist is. Want hij verdient toch nog een kans en iedereen maakt toch es fouten in zijn leven, niemand is perfect. Ja zo redeneer ik dan, terwijl ik verstandig genoeg ben, om te weten waar ik werkelijk mee te maken heb, maar toch....waarom kan ik hem niet weerstaan. Want ik weet dat hij terug komt, ook al zei hij dat het voorgoed is deze keer, en ik weet ook dat ik niet sterk genoeg ben en ik heb ook helemaal niet het gevoel dat ik OOIT sterk genoeg zal zijn, om hem te weerstaan, om nee te zeggen en hem aan de deur te laten staan. Hoe raar het ook mag klinken, ik hou nog van mijn narcist en ik mis hem verschrikkelijk, hoe moet ik hier nu mee omgaan, hoe moet ik uit deze gevoelswereld?

Goldenriver,

Je zal van je hart echt een steen moeten maken want zo'n mannen kunnen je verleiden als de beste maar verder doen ze niets anders dan je kleineren als je er alleen mee bent. Ze kennen alleen maar hun eigen IK en niemand anders. Ik heb mijn narcist na 8 jaar op straat gezet, ik was psychologisch een wrak te noemen. Toen heb ik echt gezegd, ik laat me niet meer vernederen, gebruiken, van mijn centen profiteren dat het echt niet mooi meer was. Het was moeilijk, heel moeilijk maar heb er geen seconde spijt van gehad, nu nog niet en het is toch al 13 jaar geleden dat ik hem de deur uitgezwierd heb.
    MVG
    Christel1

Ik weet dat ik het zou moeten, maar ik weet niet hoe. Ik ben zelf vele duizenden euro's aan hem kwijt, terwijl ik zelf maar een heel klein inkomen heb, ik moest de ene na de andere lening nemen, hem vanalles geven, anders zag ik hem niet graag. Nu blijf ik zwaar in de schulden achter met nauwelijks zelf nog wat over om mezelf en m'n kinderen te kunnen voeden. Ik ben momenteel zelf een psychologisch wrak, ten einde raad, huil continue, heb elke nacht nachtmerries, kan nauwelijks nog eten en slapen en ik heb niets of niemand, geen vrienden noch vriendinnen, noch familie, enkel mijn kindjes. Alles was altijd mijn schuld of die van mijn kinderen, hij deed niks verkeerd, ik beeldde me dingen in, was gek, zag spoken. Hij liep continue kwaad en gefrustreerd rond, we durfde nauwelijks nog iets tegen hem te zeggen, altijd maar mooi braaf zijn en zorgen dat hij niet kwaad werd, maar zelfs op een bange, lieve, zachte manier iets zeggen was genoeg om hem te doen ontploffen. Maar hij had ook zijn oh zo lieve, charmante, zachtaardige kant, waarbij hij zoveel gevoelens toonde, ook al weet ik dat die niet oprecht zijn. En toch lukt het me niet hem te lossen en ik weet niet hoe ik me daar moet in sterken.

Stom en raar genoeg, heb ik wel spijt dat ik hem aan de deur gezet heb, want hoe ongelukkig ik wel bij hem was, zo gelukkig was ik tegelijk ook bij hem....en ik mis hem zo.
    Laatst aangepast door goldenriver : 04-08-12 om 20:49 Reden: nog iets vergeten

Christel1, sorry voor de late reactie, had het wel gelezen maar niet meer gereageerd. Klopt precies wat je zegt, ze kunnen heel goed je leven verpesten. Heb ik ook wel eens gezegd tegen hem, al vond ik dan eigenlijk weer dat ik dat niet kon maken. Maar hij kon dan alleen maar uitlachen of boos worden omdat ik zeurde. Het gaat nu wel iets beter, ben heel hard bezig om mezelf te vinden want er komen nu ook dingen naar boven van vroeger, waardoor ik begrijp waarom ik in die relatie ben blijven hangen. Heb eigenlijk nooit geweten wie ik ben en wat ik wil en dat probeer ik nu uit te zoeken.

Goldenriver, wat vreselijk voor je. Hij kan wel lieve woorden zeggen, maar ik raad je aan om naar zijn gedrag te kijken. Daaruit blijkt pas echt of hij van je houdt, en niet uit zijn woorden, want woorden of een zwoele lach zijn zo gezegd/gemaakt. Ik dacht ook altijd, hij heeft logische verklaringen voor alles. Zo logisch dat je er niet omheen kon. En dan dacht ik, ik zou het in zijn plaats ook niet leuk vinden niet serieus genomen te worden als ik van alles had meegemaakt. Je leeft je in hem in, en behandelt hem net zoals jij behandeld wil worden. Maar ze lopen gewoon over je heen, ze zien echt niet dat jij zo lief bent voor ze. En als ze het wel zien, denken ze: he, is dat even een makkelijke prooi om te gebruiken!

Je zal het gevoel hebben dat je van hem houdt en hem mist, maar geloof me, het is geen liefde wat je voor hem voelt. Liefde en afhankelijkheid verwar je met elkaar, hij heeft jou zo afhankelijk gemaakt dat je denkt niet zonder hem te kunnen en bij hem wil zijn en dan denk je dat dat liefde is. Maar dat is het niet. Besef je ook dat een narcist niet in staat is van iemand te houden? Een narcist verwart houden van met nodig hebben. Hij doet alsof hij van je houdt, hij denkt het misschien zelfs wel echt, maar hij heeft jou alleen maar nodig om in zijn zieke behoeften te voorzien.

Prent dit in je hoofd, hoe hard het ook klinkt en hoeveel pijn het je ook doet (daar moet je echt even doorheen): hij houdt niet van jou en gebruikt jou keihard!

En denk maar niet dat je gelukkig bij hem was. Ja, op sommige momenten, als hij een lief toneelstukje opvoerde. Echt, ik heb in de laatste weken voor ik het voorgoed uitmaakte nog zulke momenten gehad. Maar als iemand je echt gelukkig maakt, ben je constant gelukkig. En niet maar af en toe.

En het beste is alle contact verbreken. Ik begrijp dat je kinderen hebt met hem en weet niet hoe de omgang geregeld is, maar echt, alle contact verbreken is de enige manier om helemaal van hem af te komen.

Ik weet dat wel, ik besef dat wel, ik weet dat hij nooit van me gehouden heeft en me enkel gebruikt heeft, want ik heb er al oneindig veel informatie over opgezocht en weet hoe een narcist in elkaar zit. Misschien ligt het gewoon aan mij en wil ik het ergens niet geloven, al zijn lieve woordjes, hoe stevig hij me vasthield, hoe kan het dat hij niet van me hield, hoe kan het na alles wat we samen hebben meegemaakt, dat alles gelogen was, een spel....mijn hoofd zegt het ene, mijn gevoel het ander.
    En hoeveel slachtoffers moet en zal hij nog maken, ik voel me zo machteloos, er moet toch iets aan te doen zijn om dit te stoppen.
    En wat het nog moeilijker maakt is dat ik er volledig alleen over sta, ik en mijn 4 muren en de kindjes, ja dat wel. Maar niemand om mee te praten, elke dag eenzaam en alleen mijn dagen slijten.

Beste Goldenriver,
    Als ik je een advies mag geven, zoek voor jezelf hulp. Iemand waar jij je verhaal aan kwijt kunt, die jou kan bijstaan in jouw zoektocht en jou kan helpen je weer sterker en weerbaarder te maken.
    Op dit moment kun je het allemaal niet meer overzien. Gun jezelf en je kinderen die kans.
    Ik weet waar ik het over heb, ik ben zelf ook opgekrabbeld uit een diep dal.
    Nooit gedacht toen dat ik daar uit zou komen. Nu jaren verder, ben ik weer gelukkig en sta ik heel anders in het leven.
    Het is een moeilijk en pijnlijke proces, maar als je ervoor open staat kom jij dit ook te boven. Dat gaat niet van de ene op de andere dag, dat heeft tijd nodig.
    Heel veel sterkte met alles.

Net daarom dat ik nood heb aan contact met andere mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, enkel zij begrijpen zoiets. Ik ga al zo lang bij een therapeute, ik voel me daar helemaal niet geholpen door, wil ik bij een andere persoon, dan moet ik terug voor een half jaar op de wachtlijst. En verder vind ik nergens hulp en ik kan zelf bij niemand terecht.

Ik zie hier ook een bericht van Tanit die zegt om een advocaat te nemen die echt kennis van NPS heeft, dat lijkt mij ook heel belangrijk, maar hoe weet ik welke advocaat daar veel kennis van heeft? Ik kan niks anders dan een pro deo te nemen want kan geen gewone advocaat betalen. Maar hier in Belgie is het zo dat je eerst naar Het Bureau van Juridische Bijstand moet gaan, daar een pro deo aanvragen, en er wordt je iemand toegewezen, maar dat heb ik in het verleden voor compleet andere zaken al meermaals gedaan en nooit tevreden geweest van mijn advocaat, laat staan dat ik op voorhand weet of hij kennis zal hebben over NPS.

Goldenriver, ja bij ons in België hangt het af van hoeveel je jaarlijks verdient en een bedrag erbij gerekend voor je kinderen dat je mag hebben om een pro deo toegewezen te krijgen. En ik ben daarvoor gewoon in de rechtbank zelf geweest, ik zou het eens moeten navragen want is al een tijdje geleden en daar berekende ze of ik recht had op een advocaat en ik had recht. En nee ik was ook niet tevreden over mijn advocate die zich helemaal niet verdiept had in de feiten en niet alles uitgezocht had bij mijn ex-man en je mag niks vertellen in de rechtbank want je hebt een advocaat, heel gezellig dus.

Dat ik recht heb op een pro deo met mijn inkomen weet ik sowieso, maar ik hoop toch echt deze keer een goede advovaat te vinden, want anders sta ik nergens.

ook ik heb een relatie gehad met een narcist (Paul Hager uit Nijmegen)
    eerst was hij erg lief,aardig,attent ,charmant. maar al snel veranderde hij. als ikeven niet terug smstje binnen een paar minuten had ik straf -stille behandeling- en negeerde me weken!
    ook heeft hij veel bedrijfjes gehad stuk of 15 die allemaal failliet zijn gegaan. en dan ook nog vaak op andermans naam had gezet zodat hij onder de schulden vandaan kon komen.
    dingen die hij beloofde kwam hij bijna nooit na,liegen,manipuleren.opscheppen dat hij zoveeel geld heeft terwijl hij maar in een huurflat samen met zijn zoon woont.
    gelukkig dat ik het op tijd zag zodat mij veel ellende is bespaart.

Elisa, dat komt me heel bekend voor. Bellen als je ergens bent maar dan wel op de vaste telefoon want met een gsm kan je overal zitten :-( Zelfs als ik eventjes naar mijn zus was om de kinderen weg te doen en dan zo'n brieven vinden op de salontafel, die dag van dat uur tot dat uur weggeweest, waar naartoe, je vriendin Gina is dat geen Guy... zo lang naar de winkel geweest wie heb je gezien en nog veel meer. Ik was voor we samen woonden eens een weekendje gaan skiën en mijnheer was viesgezind hij woonde wel nog bij iemand anders hoor, ik had het toen al moeten weten eerlijk gezegd.
    En toen we onze foto's gingen uitwisselen op een vrijdagavond kreeg ik midden in de nacht rond 3 uur of zo telefoon maar ja eer je uit je slaap bent en aan de telefoon ben je al te laat en dan komen er nog eens vragen.
    Hij is bij mij toegekomen zonder iets, maar echt geen frank (belgische) en stond het maximum onder 0 op zijn rekening, dus ja teren op mijn kosten en hij had nog een auto en een caravan om af te betalen. Computers het moest altijd het nieuwste van het nieuwste zijn. Hij haalde 250 euro van MIJN rekening om me een jas te kopen die ik helemaal niet nodig had, ja ik vond ze wel mooi maar ik zou nooit zoveel geld geven aan een jas. Dat geld heb ik wel teruggevraagd en gevraagd of hij helemaal op zijn hoofd gevallen was en dan tranen met tuiten kunnen ze blijten hoor, gewoon voor zichzelf.
    Hij was zelfs jaloers omdat ik meer verdiende dan hem... welke vent zou er nu jaloers zijn als zijn vrouw/vriendin meer verdient dan hij ? Een klootzak dus...
    Hij was tot zijn 14de naar school geweest, niks op tegen hoor maar als ik dan mee deed aan een examen op hogerop te geraken was hij nog commentaar aan het geven en echt het stak zijn ogen uit. Hij mocht een auto total los rijden, als ik er een klein deukje in reed dan was ik een koe die niet kon rijden... zo kan ik nog wel een paar pagina's verder gaan....
    En hij heeft nog voor zijn eigen dood gezorgd ook met zijn betweterij, hij had altijd een slecht ruikende adem en heel veel maagpijn en hij had een gastro laten doen en hij had een maagbreuk die moest geopereerd worden en hij mocht geen frisdrank meer drinken en geen koffie, heeft zich niet laten opereren, bleef sloten koffie drinken en frisdrank en heel vettig eten (toen woonde hij al niet meer bij mij) en hij is later dan gestorven aan maagkanker... Ik heb er geen traan om gelaten toen ik het hoorde en een paar weken later kreeg ik telefoon van zijn zoon of zijn papa nog een stuk bezat van MIJN huis... de appel valt niet ver van de boom blijkbaar.
    Blij voor jou dat je het tijdig ingezien hebt ik ben echt een geit geweest op een bepaald moment.

Ik wil me even voorstellen. Ik ben Brasil. Leef al 27 jaar met een narcistische man. Heb al die jaren gedacht. Hier klopt iets niet. Dit is geen gezond gedrag. Waarom pik ik zoveel?
    Heb vorige week hypotherapie gehad omdat ik het nu helemaal zat ben. Een eye opener.
    kan nu veel dingen plaatsen. Jullie zullen nog veel van me horen.

Soortgelijke onderwerpen

1. Gebruikersgroep: Leven met een narcist
    By Leontien in forum Geestelijke gezondheid
    Reacties: 11
    Laatste Post: 08-01-14, 23:39
  2. Mijn leven is van mij...
    By Déylanna in forum Gedichten
    Reacties: 0
    Laatste Post: 01-03-08, 16:16
  3. Vrienden voor het leven
    By Agnes574 in forum Gedichten
    Reacties: 14