Weergeven resultaten 1 tot 2 van 2

Onderwerp: Bruin brood niet altijd beter! - Artikel

  1. #1
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Exclamation Bruin brood niet altijd beter! - Artikel

    Bruin brood niet altijd beter

    Veel mensen denken hoe bruiner het brood, hoe gezonder. Maar dat is niet altijd het geval.
    Het verschil tussen wit en bruin brood wordt meestal bepaald door de uitmalingsgraad van de gebruikte bloem. Hoe lager de uitmalingsgraad, hoe meer kiemen en zemelen werden verwijderd en hoe witter de bloem is. Hoe hoger de uitmalingsgraad, hoe meer van de volledige graankorrel is behouden, hoe meer voedingsvezel het brood bevat en hoe donkerder het brood zal zijn.
    Maar de kleur op zich is geen goede graadmeter om te weten of het brood veel vezels bevat. Brood dat wordt verrijkt met meel van mout is bijvoorbeeld ook bruiner van kleur. Meel van mout wordt bekomen door tarwe- en gerstkorrels te laten kiemen in een vochtige omgeving en vervolgens te roosteren of te branden. Tijdens het kiemen wordt het aanwezige zetmeel omgezet in maltose, waardoor moutmeel zoeter smaakt. Door het roosteren of branden wordt deze omzetting stopgezet en wordt het meel bruin. Door de toevoeging van 2 tot 6 % meel van mout wordt het brood donkerder maar bevat het niet noodzakelijk meer vezels. Dit brood lijkt volkoren, maar afgezien van de donkere kleur is het nagenoeg gelijk aan zijn witte variant. Donkerder is dus niet noodzakelijk beter.
    De gezondste keuze is volkorenbrood. Volkorenbrood wordt gemaakt van bloem met een hoge uitmalingsgraad en bevat dus meer van de volledige tarwekorrel en dus ook meer vezels. Hierdoor kunnen ze het verzadigingsgevoel bevorderen, waardoor minder energie wordt ingenomen. Dit, in combinatie met hun lage vetgehalte, kan bijdragen om een gezond gewicht te behouden. Ook eiwitten remmen de vertering. Volkorenstokbrood bevat meer eiwitten dan ons gangbare brood, en wordt om die reden aanbevolen. Bovendien is er toenemend wetenschappelijk bewijs voor andere beschermende bestanddelen in volkoren granen, zoals oligosachariden en bioactieve stoffen. Zo geven epidemiologische studies aan dat een hogere consumptie van volkoren granen het risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker kan verlagen.

    (bron: gezondheid.be)
    Laatst aangepast door Sylvia93 : 01-11-09 om 22:02
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  2. #2

    Standaard Re: Bruin brood niet altijd beter!

    Hoi Agnes,

    ik lees veel artikelen van jou op deze site, je bent er ook veel mee bezig zie ik? Zoek je het allemaal zelf op? Soms vind ik internet zo lastig, er staat zoveel verschilend informatie op dat ik niet meer weet wat nu juist is zeg maar, hoe doe jij dat?

    Antwoordend op je vorige vraag, ik zelf heb geen reuma, maar mijn vriend heet R.A
    daardoor ben ik er veel mee bezig, maar ook omdat ik zelf graag gezond wil eten e.d.

    mvg nynke

Soortgelijke onderwerpen

  1. Gezondlogo dekt lading niet altijd - Reformatorisch Dagblad
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 03-12-08, 21:00
  2. Koortsblaas;beter niet zoenen - Artikel
    By Agnes574 in forum Mond en tand
    Reacties: 0
    Laatste Post: 13-02-08, 14:10
  3. Niet altijd menstruatie met pilgebruik
    By Gast: Wen in forum Menstruatie
    Reacties: 9
    Laatste Post: 18-10-07, 12:51
  4. 'Legionella hoeft niet altijd te worden bestreden' - Trouw
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 22-03-07, 18:20
  5. ‘Veel projecten Sneller Beter niet...’ - Elsevier
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 13-12-06, 03:02